Selecteer een pagina

Adam Quartet

29 oktober 2023

Aanvang: 12:15

Met een frisse blik zoekt het ADAM Quartet naar manieren om haar eigen licht te laten schijnen op het strijkkwartet en daarbij trouw te blijven aan de essentie van het genre. Sinds hun afstuderen aan het Conservatorium van Amsterdam in 2020 maakt het kwartet deel uit van de Nederlandse Strijkkwartet Academie (NSKA) waar zij worden begeleid door artistiek leider Marc Danel en tot nu toe masterclasses ontvingen van o.a. Eberhard Feltz, Pavel Fischer, Luc-Marie Aguera, Gary Hoffman en Daniel Rowland. Het jonge ensemble trad al op tijdens de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam, het Grachtenfestival, het Storioni Festival, Stift Music Festival, International Music Sessions, Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Gaudeamus en in grote zalen zoals de Nationale Opera, Muziekgebouw aan ‘t IJ, TivoliVredenburg en de MIRY concertzaal te Gent. Het ADAM Quartet is te gast geweest bij televisie- en radio- uitzendingen zoals Podium Witteman, AVROTROS, NPO Radio 4 Spiegelzaal en de Muziekfabriek. In 2020 ontvingen zij het Strijkkwartet Stipendium van het Kersjes fonds.

Margot Kolodziej (Leiden, 1993) begon op zevenjarige leeftijd met vioolspelen. In 2011 werd zij toegelaten op de School voor Jong Talent, onderdeel van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar zij lessen volgde bij Koosje van Haeringen. In 2012 begon Margot aan de Bacheloropleiding van het Conservatorium van Amsterdam. Daar studeerde zij bij Kees Koelmans. Na in 2016 haar Bachelordiploma te hebben behaald, werd zij toegelaten tot de Master waar zij studeerde bij Ilya Grubert.

Margot gaf meerdere solistische optredens met onder andere het Orkest van het Groene Hart, Symfonieorkest Rijnstreek en leden van het Nederlands Kamerorkest. Ze was concertmeester van het Nationaal Jeugdorkest, plaatsvervangend aanvoerder tweede violen van het Gustav Mahler Jugendorchester en academist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Naast haar optredens met het ADAM kwartet is, maakt zij deel uit van rebellencollectief Pynarello, kamermuziekensemble Project 5 en is zij actief als remplaçant bij het Nederlands Kamerorkest, het Asko|Schönberg Ensemble, het Nederlands Philharmonisch Orkest en Phion.

Margot werd uitgenodigd voor masterclasses en festivals, zoals de BMI Performance Artist Masterclasses in Berlijn (2019), de Internationale Masterclasses Apeldoorn (2017), Suonarte Masterclasses (2016), Branimir Slokar Academy (2017), Festival Jong Talent Schiermonnikoog (2022), Grachtenfestival (2021), Storioni Festival (2021), Stift Musical Encounters (2021), waar zij onder andere masterclasses ontving van Ivry Gitlis, Liviu Prunaru, Ilya Grubert, Philippe Graffin, Emmy Verheij, Dmitri Ferschtman, Marc Danel en Vera Beths.

Margot speelt op een viool gebouwd door Ettori Soffriti in 1927. Deze viool is haar aangeboden door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

 

Hannelore De Vuyst (Wetteren, België 1995) begon haar studie in 2012 aan School of Arts, Conservatorium te Gent bij docent Alessandro Moccia. Tijdens haar bachelor-opleiding ging ze in 2015 op Erasmusuitwisseling naar de F. Liszt Academy in Boedapest waar ze les kreeg van Katalin Kokas en Barnabás Kelemen. Vervolgens zette ze haar reis voort en werd ze toegelaten tot de masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam in de klas van Johannes Leertouwer. Hier behaalde ze haar diploma in mei 2019. Als vervolg op haar studie werd Hannelore aangenomen als academiste bij het Sinfonieorchester Aachen. Tevens heeft ze een opleiding barokviool gevolgd aan het Conservatorium van Amsterdam bij docent Antoinette Lohmann. Ze maakt deel uit van verscheidene theatervoorstellingen, waaronder Klassiek to Go en speelt bij orkesten zoals Pynarello, Antwerp Symphony Orchestra en Gustav Mahler Jugendorchester. Ook legt ze zich graag toe op het lesgeven aan (jonge) kinderen. 

Hannelore werd in 2018 tijdens haar masteropleiding tweede violiste bij het ADAM Quartet, het ensemble waarmee ze haar passie voor kamermuziek helemaal waarmaakt. Daarnaast benadert Hannelore graag het muziekspectrum zo breed mogelijk, van barokviool tot eigentijds studiowerk. Daarbij is een grote inspiratiebron om bruggen te creëren tussen verschillende (wereldlijke) socio-culturele interacties en kunstvormen. 

Hannelore speelt met een strijkstok, gemaakt door F. Lotte die gefinancierd werd met de steun van Stichting Eigen Muziekinstrument (SEM).

 

Altviolist José Nunes (Porto, Portugal 1996) studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Nobuko Imai en Francien Schatborn. In 2020 sloot hij zijn master studies af met onderscheiding. Tijdens zijn studie was José tevens  academist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands  Kamerorkest en werd hij ondersteund door een beurs van de  Gulbenkianstichting in Lissabon.  

Tijdens zijn muzikale loopbaan won José verscheidene prijzen zoals de ‘performance prize’ op het Moritzburg Festival in 2019. Naast dit festival nam José ook al deel aan andere festivals zoals Accademia Isola Classica 2020 en 2021 in Italië, Davos Festival 2021 in Switzerland,  Santander Festival in 2017 in Spanje, Amsterdam Viola Festival (2015,  2017, 2019), Lac Léman Music Masterclasses in Zwitserland (2015 en 2016), International Festival of Marvão, en Verão-Clássico Summer Academy 2017 in Portugal. 

José volgde masterclasses bij tal van docenten en solisten zoals Antoine  Tamestit, Tatjana Masurenko, Ettore Causa, Isabel Charisius, Wenting  Kang en Veit Hertenstein. Onder José’s kamermuziek partners en -coaches  bevinden zich vele musici zoals het Michelangelo Quartet, het Juilliard  Quartet, Plamena Mangova, Isabel Charisius, Kai Vogler, Jan Vogler, Mira  Wang en Christian Poltéra. Samen met zijn duopartner Pieter Bogaert wordt José gecoacht door Robert Kulek aan het Conservatorium van  Amsterdam. Sinds 2022 is José lid van het ADAM Quartet, dat deel neemt aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie.

José is als remplaçant vaak te gast in het Rotterdam Filharmonisch Orkest, Radio  Filharmonisch Orkest en bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en het  Nederlands Kamerorkest. Hij is daarnaast lid van Orquestra XXI (als  aanvoerder en mede-aanvoerder) en de Rotterdam Chamber Music  Society, waar hij samenspeelde met onder anderen Gordon Nikolic. In  2017 maakte José deel uit van het European Union Youth Orchestra  waarmee hij op tournee ging door Europa. 

José bespeelt een strijkstok van Charles Bazin in bruikleen van het NMF.

 

Renée Timmer (Groningen, 1994) begon op haar vierde met cellolessen die ze kreeg van Alexandra Vierkant in Groningen. In 2012 begon zij haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Maarten Mostert. Vervolgens rondde ze haar master bij Mick Stirling af in 2019. Ze was aanvoerder van de cello sectie in het Nationaal Jeugd Orkest en volgde als solist masterclasses bij o.a. Dimitri Ferschtman, Frans Helmerson, Torleif Thedéen, Jakob Koranyi en Reinhard Latzko. Al tijdens haar studie wilde ze zich ontwikkelen als een zo veelzijdig mogelijke celliste. Zo speelt ze graag moderne en hedendaagse muziek, remplaceert bij verschillende professionele orkesten, werkt samen met andere kunstvormen en speelt in verschillende stijlen om zo de grenzen van (de klassieke) muziek op te zoeken. Naast het ADAM Quartet speelt ze met veel plezier in meerdere samenstellingen en orkesten. Zo maakt ze deel uit van het kamermuziekensemble Project 5 en doet projecten met met Cello octet Amsterdam en Pynarello. Als remplaçant speelt ze in het Radio Filharmonisch Orkest, Noord Nederlands Orkest en Phion. 

Renée speelt op een cello gebouwd door Hein Woldring, gefinancierd met steun van de Stichting Eigen Muziekinstrument. Haar strijkstok is haar ter bruikleen gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

FOTO: Juri Hiensch