Selecteer een pagina

Oneiros Ensemble

16 februari 2020

Het Oneiros Ensemble speelt kamermuziek, van barok tot hedendaags, in grote en kleine bezettingen, voor jonge en oude luisteraars. Het ensemble zoekt naar de essentie van de muziek, arrangeert en programmeert, maakt muziektheater, en vertelt verhalen.

Karin Leutscher, fluit, geboren te Haarlem, studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij professor Harrie Starreveld. Karin slaagde cum laude voor de tweede fase opleiding in 2001. Zij ontving in dat jaar ook een studiebeurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds om lessen te kunnen volgen bij Jacques Zoon te Berlijn.
Karin remplaceert tegenwoordig veelvuldig bij verschillende beroepsorkesten waaronder Het Balletorkest en Het Gelders Orkest. Sinds 2004 maakt Karin deel uit van het Eolian Ensemble (blaaskwintet en piano). Naast de reguliere concertpraktijk werkt Karin ook graag mee aan muziektheaterproducties.

Adriaan Breunis, altviool, studeerde een tijdlang kunstgeschiedenis, schoolmuziek en viool in Amsterdam, voordat hij uiteindelijk altviool studeerde aan het Rotter-dams Conservatorium bij Gisella Bergman en Vladimir Mendelssohn. Hij volgde jazz-improvisatielessen bij Simon Rigter en orkestdirectielessen bij Hans Leen-ders. Adriaan is altviolist in verschillende avontuurlijke ensembles zoals Quartet Quinetique, een strijkkwartet dat buiten de paden van het klassieke repertoire treedt en Fuse, de huisband van Podium Witteman. Adriaan is voorts werkzaam als remplaçant bij o.a. het Radio Filharmonisch Orkest, het Gelders Orkest en het Metropole Orkest. Hij was aanvoerder altviool van de Mannheimer Philharmoniker en van het Ensemble Béziers Musikè o.l.v. Jean Bernard Pommier. Hij is regelmatig in de studio te vinden voor uiteenlopende opnamesessies en speelde mee in
theatervoorstellingen van Bob Fosko, Lilian Hak en Wende Snijders.

Annemieke IJzerman, harp, studeerde bij Erika Waardenburg aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. In 2004 behaalde zij in de vakopleiding het diploma Bachelor of Music met onderscheiding. Ze vervolgde haar harpstudie bij Fabrice Pierre aan het CNSMD in Lyon in Frankrijk. Daarnaast volgde ze masterclasses bij o.a. Jana Bouskova, Isabelle Moretti, Susanna Mildonian, Godelieve Schrama, Ste-fan Metz en Jan Wijn. Annemieke won prijzen op o.a. het 4e Nederlands Harpcon-cours (2004), de Internationale Wedstrijd voor Harp in Brussel (2000), het Prinses Christina Concours en het Concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland.
Annemieke soleerde in binnen- en buitenland met orkest in harpconcerten van Pierné, Mozart (fluit-Harpconcert), Brandon, Händel, en de bekende “Danse Sacrée et Danse Profane” van Debussy met diverse orkesten. In cross-over projecten, muziek in combinatie met bijvoorbeeld theater of dans, werkte ze samen met diverse gerenommeerde ensembles.

Programma Europa & Rusland
Het programma begint met een weemoedig lied van Gabriel Fauré, over het ontwaken uit een mooie droom. Met de altviool als protagonist vallen de woorden weg maar komt de melancholie van het lied misschien nog wel mooier naar voren. Vervolgens klinkt de Sonate van Claude Debussy, ge-schreven aan het einde van zijn leven. Debussy droomde van een nieuwe klankwereld waarin de spanning en de intensiteit van de romantiek plaats mocht maken voor nieuwe en ongehoorde muzikale sensaties.
De Sarabande e Toccata van Nino Rota zijn twintigste-eeuwse verwijzingen naar enkele eeuwen eerder. De Sarabande is een dans uit de barok, en de Toccata is een instrumentale solovorm. Het gedeelte voor de pauze blijft in zuidelijke sferen om af te sluiten; deze sonate van Donizetti klinkt als een mini-opera uit het Italië van begin 19e eeuw.
Na de pauze nemen de musici u mee oostwaarts. De drie Russische liederen van Michail Glinka zijn soms stormachtig onrustig, soms berustend en wee-moedig. De Romanze van Bruch is oorspronkelijk voor altviool en orkest ge-schreven, u hoort het nu in een bewerking voor altviool en harp. Het pro-gramma besluit met een portie Balkan muziek. De poëtische en vrolijke volksliedjes uit Csík vormen een mooi contrast met de wervelende dansmu-ziek uit Roemenië.

Programma
Gabriel Fauré (1845 – 1924) – Après un rêve (harp & altviool)
Claude Debussy (1862 – 1918) – Sonate (trio)
Nino Rota (1911 – 1979) – Sarabande e Toccata (harp solo)
Gaetano Donizetti (1797 – 1848) – Sonate in G (fluit & harp)

pauze

Michail Glinka (1804 – 1857) – Drei Russische Lieder (trio)
Max Bruch (1838 – 1920) – Romanze in F op. 85 (harp & altviool)
Béla Bartók (1881 – 1945) – Three Hungarian Folksongs from the
Country of Csík (fluit & harp)
Béla Bartók (1881 – 1945) – Romanian Folksongs (trio)